امداد خودرو شهرضا

0913-920-2427
0916-280-2472
0930-201-1738
روغن موتور خودرو 1401/05/08 - 14:42 511

روغن موتور خودرو

Car engine oil

یکی از مسائل قابل توجه در بحث خودرو، توجه به کم کردن روغن موتور ماشین است. از نظر مکانیک های خودرو کم شدن روغن موتور ماشین با توجه به ذات موتور و کارکرد آن در شرایط مختلف است و به دلیل بالا رفتن حرارت در خودروها امری عادی تلقی شده است.

روغن موتور خودرو

روغن پایه معمولا از مواد معدنی یا نفت خام تولید شده است. روغن موتور ترکیبی از روغن‌های پایه و افزودنی‌ هایی نظیر مواد ضد جوش، کاهش دهنده نقطه ریزش، ضد زنگ، مواد ضد اکسید، مواد ضد کف و… است.

روغن پایه معمولا حدود 80 تا 95 درصد، روغن موتور را تشکیل می ‎‌دهد. همچنین روغن موتورها بر اساس فرایند تولید به سه دسته تقسیم می شوند.

 روغن موتورهای سنتتیک و نیمه سنتتیک پیشرفته‌ ترین آنها محسوب می‌ شوند.

 

روغن موتور خودرو

شماره تماس امداد خودرو شهرضا

09139202427 - 09132011738 09162802472

 

علت کم کردن روغن موتور ماشین

در بحث خودرو یکی از مسائلی که میتواند قابل توجه و ضروری باشد، توجه به کم کردن روغن موتور است. از نظر مکانیک های خودرو کم شدن روغن موتور با توجه به ذات موتور و کارکرد آن در شرایط مختلف است و به دلیل بالا رفتن حرارت در خودروها امری عادی تلقی شده است. به طور مثال خودروهایی که در اتومبیل رانی از آن ها استفاده می شود و از نظر مصرف کنندگان کم کردن ذوغن موتور نشانه ی خراب موتور ماشین است.

سخت تر شدن شرایط کاری موتور ماشین با توجه به کارکرد موتور ماشین در دمای بالا و راندمان بالا، میزان تبخیر روغن موتور بیشتر است البته این اتفاق طبیعی است وجای نگرانی ندارد.

هر کارخانه سازنده خودرو معرفی روغن موتور مخصوص خودرو خود را بر عهده دارد. برای مثال کارخانه پژو برای مدل های 206 از روغن توصیه شده. توتال استفاده می کند و از حد مجاز و تعریف شده ای برای کاهش میزان روغن خودرو در مسافتی خاص مشخص شده است البته اکثر مصرف کنندگان به آن توجه نمی کنند.

علت های رایج  برای کم کردن روغن موتور ماشین

معمولاً ده تا بیست  درصد روغن خروجی از طریق  کارتر  جداره سیلندر می سوزد و از موتور خارج می شود، این مقدار کاهش حدود  mm3/round  ۰٫۰۶ می باشد.

در موتور های احتراق داخلی به دلیل بالا بودن دمای سیستم مقداری از روغن موجود درون کارتر تبخیر می شوند. موتورهایی با احتراق داخلی برای عدم خام سوزی و نیز مشکل در سیستم احتراق نیاز مبرم به دمای مناسب دارند. و در غیر اینصورت مصرفی بالاتر از حد و نیز عدم استفاده از قدرت مناسب در خودرو را منجرب می شود.برای مثال دلیل بالا بودن حرارت و بالا بودن آمپر آب در خودرو هایی همانند پژو چیست؟

به هر حال مجموع کاهش مجاز روغن  در ۱۰۰۰ کیلومتر  حدود ۲/۱ لیتر است. که در بعضی از خودرو ها به دلیل شرایط کاری سخت این میزان حتی ممکن است. به 2/5 لیتر در هر ۱۰۰۰ کیلومتر  نیز برسد.

روغن موتور ماشین چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

روانکاری و کاهش اصطکاک بین قطعات موتور مهم ترین وظایف روغن موتور ماشین است. که به شرح زیر دسته بندی می شود:

عوامل نگران کننده کاهش روغن موتور ماشین

علاه بر عوامل کم کردن روغن موتور  ماشین بعضی اوقات به دلیل برخی اشکالات میزان کم شدن روغن موتور افزایش می یابد. که حتما باید به آن توجه کرد و در جهت رفع آن اقدام  کرد. مواردی که امداد خودرو شهرضا آن ها را مهم می شمارد به شرح زیر است:

با توجه به نکات گفته شده بالا حتما به ضرورت روغن موتور ماشین پی برده اید.بنابراین سطح روغن موتور ماشین را به طور مرتب به وسیله گیج(گژ) روغن چک کنید. توجه داشته باشید که رنگ روغن موتور ماشین نشان دهنده ی کیفیت روغن نیست.

در اصل خاصیت روغن موتور باید مورد توجه قرار گیرد یعنی مهم تمیز کردن و دوده زدایی است.

شماره تماس امداد خودرو شهرضا

 

09139202427 - 09132011738 09162802472

امداد خودرو شهرضا | یدک کش شهرضا | مکانیک سیار شهرضا

طراحی وب سایت و دیجیتال مارکتینگ نمووب